Kommunikation

Som kommunikatør lægger jeg vægt på både det strategiske og operationelle niveau,  og jeg går op i at skabe indhold der fanger og engagere de relevante målgrupper. Derfor måler og analyserer jeg også løbende på hvordan kommunikationen når ud – og har gode erfaringer med brugerundersøgelser i arbejdet med at vinkle og sætte retning for kampagner og indholdsproduktionen.

Jeg interesserer mig særligt for hvordan viden produceres, kommunikeres og bruges i dagens samfund, og beskæftiger mig med kommunikation i teori såvel som i praksis. Mundtlig, visuel/materiel og skriftlig kommunikation – og alt hvad der har med web, skrivning og tekstoptimering – er centralt i mit daglige virke som kulturformidler, kommunikationsarbejder og redaktør ved videnskabeligt tidsskrift.

Kommunikation all round

Kommunikation i skrift, tale og billeder har min store interesse og jeg har hands-on erfaring med forskellige medier – hentet  dels gennem uddannelse og dels gennem arbejde i organisationer og netværk.

Foreningen af Fagarkæologer har jeg i en årrække haft ansvar for intern og ekstern kommunikation. Udvikling og udformning af hjemmeside (CMS), nyhedsbrev (ChimpMail), SoMe og udarbejdelse af informationsmateriale har alle været opgaver jeg har haft ansvar for. Det har været vigtigt at få de forskellige platforme til at spille sammen i en synergi. Jeg er således vant til at tænke i en overordnet strategi og udarbejde planer for kommunikationen – samt løbende at måle og analysere på hvornår, hvorfor, hvem og hvordan kommunikationen konverterer.

  • website (CMS)
  • nyhedsbrev
  • sociale medier
  • tidsskrift
  • informations- og kampagne-materiale
  • tekstbearbejdning
  • billedbehandling og layout
  • kommunikationsstrategi
  • projektkoordination.

Nyhedsbrev der samler og giver udblik

I Foreningen af Fagarkæologer har jeg i en årrække fungeret som redaktør for foreningens nyhedsbrev (2003- fortsat).

Et nyhedsbrev der videreformidler og orienterer om foreningens egne aktiviteter samt samler vigtige invitationer til konferencer i både ind- og udland – ”hele den arkæologiske verden” dumper ind i mailboksen. Og nyhedsbrevet er populært: åbnes af 50- 60% af modtagerne og der klikkes på linksne.

Hjemmesider det er værd at vende tilbage til

Webdesign, udvikling og vedligeholdelse af hjemmesider er et smadder spændende felt — og jeg har både uddannelse i og erfaring med:

  • planlægning af et websites: sitemap, flowcharts, wireframe ...
  • websites fra grunden: html, css, Dreamweaver
  • erfaring med forskellige CMS-systemer: WordPress, Drupal Gardens ...

Online Marketing er vigtigt! Hvis man vil have budskabet ud – og solgt varen – er det ikke nok med en hjemmeside der er flot, har det rigtige indhold, og nem at navigere i. Der skal mere til. Jeg har både uddannelse og erfaring med:

  • optimering for søgemaskiner: SEO, SEM
  • analyseværktøjer: Google analytics, webmasterværktøjer
  • annoncering på nettet: Addwords
  • sociale medier i marketing: Facebook, LinkedIn, Twitter
  • nyhedsbreve: MailChimp.

Grafisk design

  • Digital billedbehandling: Photoshop ...
  • Illustration og layout: Illustrator og InDesign.